piątek, 19 marca 2010

Grails - pierwsze kroki, podsumowanie

Stworzenie pierwszej aplikacji webowej w Grails jest bardzo proste więc myślę, że nie ma sensu opisywać szczegółowo jak to zrobić(tymbardziej, że jest już wiele dostępnych materiałów w sieci). Podam za to parę linków, które mogą pomóc początkującemu użytkownikowi Grails:

1. Pobieramy Grails (najlepiej najnowszą wersję, ja korzystam z wersji 1.3-M1) - http://www.grails.org/Download.

2. Ustawiamy zmienne środowiskowe - http://www.grails.org/Installation.

3. Możemy stworzyć naszą pierwszą aplikację:
a) najprostsza aplikacja z możliwych - HelloWorld.
b) trochę większa aplikacja - opis krok po kroku + utrwalanie danych w HSQL.
c) połączenie Grails z bazą danych MySQL - http://www.jaceklaskowski.pl/wiki/Grails_z_MySQL
d) zbiór tutoriali z developerWorks - http://www.grails.org/Tutorials

4. Możemy również zintegrować Grails z obsługującym go IDE i tam w jeszcze bardziej ułatwiony sposób tworzyć nasze aplikacje - http://www.grails.org/IDE+Integration.

Ja na początek wybrałem tą nieco łatwiejszą drogę, czyli Grails w środowisku Netbeans, chociaż praca przy samych tutorialach w konsoli windows jest równie prosta, ale bardziej czasochłonna. Miałem małe problemy, które jak się okazało później sam sobie przysporzyłem. Zainstalowałem Grails 1.2.1, zabrałem się do tworzenia pierwszej domain-class i w momencie tworzenia klasy, w oknie output w Netbeans pojawia się komunikat, ostrzeżenie, że nie powinno się tworzyć klas bez pakietów i czy chce kontynuować. W tym momencie Netbeans się zawiesza, można jedynie wpisać coś w okno tworzenia klasy i wtedy się odwiesza, tylko, że jedyne wyjście jakie pozostaje to wcisnąć cancel. :)

Jak się później okazało można było po prostu stworzyć klasy komendami Grails - prawym na projekt i run grails command. Jeszcze tego nie wiedząc zainstalowałem starszą wersję Grails 1.1.2. Co prawda naprawiło to wcześniejszy błąd, ale podczas późniejszej pracy z bazą danych MySQL pojawiły się kolejne błędy, które znowu naprawione były w nowszej wersji Grails.

Do nauki na początek polecam książkę, o której przeczytałem na blogu mojego mentora Jacka Laskowskiego - Dave Klein Grails A Quick Start Guide, Oct.2009. Jest w niej ciekawy przykład, książkę przyjemnie się czyta, a szczególnie zachęcająca jest ilość stron. :)

Wiem jak pracuje się nad Grailsem w Netbeans i konsoli Windows, jak skonfigurować Grails żeby korzystał z bazy danych MySQL. Następny krok to własnoręczne wdrożenie wygenerowanego pliku war na osobny serwer tomcat i skonfigurowanie bazy danych DB2 albo Oracle XE.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz